بانک تجارت

X

سلام

امروز چه کمکی میتوانیم به شما بکنیم؟

   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۲/۱۱|
      تعداد بازدید: 324
      وزیر اقتصاد کشورمان طی سخنانی در دومین اجلاس بین المللی ابتکار کمربند_ راه خبر داد:
      آمادگی ایران برای واگذاری بیش از 50 میلیارد دلار طرح و پروژه های زیر بنایی ایران جهت سرمایه گذاری و تامین مالی خارجی
      وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان ضمن استقبال و اعلام همکاری همه جانبه جمهوری اسلامی ایران در اجرای طرح ابتکاری کمربند –راه(BRI)ارایه شده از سوی دولت چین ، از آمادگی ایران برای واگذاری بیش از 50 میلیارد دلار طرح و پروژه در بخش های مختلف جهت سرمایه گذاری و تامین مالی خارجی در این چهارچوب خبر داد.

      به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند که در راس هیاتی، جهت شرکت در دومین اجلاس بین المللی "ابتکار کمربند_راه" به پکن سفر کرده است، طی سخنانی در پانل تخصصی هماهنگی در سیاستگذاری های این اجلاس، تاکید بر مباحثی چون "پیوند و تعمیق همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری کشورهای  مسیر جاده ابریشم" در قالب طرح "کمربند _ راه" و استوار بودن آن بر پایه هایی چون، هماهنگی در سیاستگذاری های اقتصادی؛ تسهیل ارتباطات و اتصالات بین کشورها، برقراری تجارت فی مابین کشورها بدون مانع، یکپارچگی مالی و بانکی و همچنین تسهیل تماس مردم با مردم را از جمله عواملی عنوان کرد که باعث شده، این طرح، همواره مورد استقبال جمهوری اسلامی قرار داشته باشد.
      وی گفت: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، اجرای برنامه ابتکار کمربند - راه، نقش مهم و سازنده ای در راستای توسعه‌جهانی و مناسبات کشورها خواهد داشت.
      دژپسند افزود: اجرای طرح "کمربند _ راه" سبب همگرایی هر چه بیشتر در بین کشورهای مسیر جاده ابریشم شده و در نتیجه عامل ایجاد و تحکیم امنیت پایدار وصلح جهانی خواهد بود. 
      وی گفت: در این راستـا کشــورهــا می تـوانند با استفاده از ابتکار «کمربند –راه»، به برقراری ارتباطات بین المللی در زمینه های مختلف، ارتقای سطح همکاری در زمینه تجارت و سرمایه گذاری و پیشبرد همکاری در صنایع تولیدی با یکدیگر بپردازند. در حقیقت، با اجرای این طرح، همکاری و همبستگی فراوانی میان دولت ها و ملت ها ایجاد خواهد شد.
      دژپسند افزود: اعتماد، کلید موفقیت است و بدون اعتماد ، مبادلات بین انسان ها و کشورها میسر نمی شود. کشورهای امتداد جاده ابریشم در مبادلات بیش از دو هزار ساله به اعتماد، دوستی و همکاری دست یافته اند.
      وزیر اقتصاد کشورمان‌ تصریح کرد: معتقدم گفتگو و تبادل نظر مستمر درخصوص راهبردها، برنامه ها و سیاست های توسعه دو و چندجانبه عمده و تهیه و امضای اسناد همکاری بلند مدت میان کشورهای عضو با محوریت چین  می تواند نقش مؤثری در زمینه افزایش اعتماد ایفا نماید .
      وی یاداور شد: حمایت از ملاحظات اصولی کشور های عضو، دومین عامل جهت افزایش هماهنگی در سیاست ها  است که سبب ایجاد اجماع نظر بیشتر شده و پایه محکم تری را برای همکاریها ایجادمی کند.
      به گفته دژپسند، همچنین، حمایت و همکاری های چندجانبه در سازمان ها و نهادهای بین المللی از جمله سازمان همکاری شانگهای و سازمان ملل متحد سبب تقویت روابط و هماهنگی در سیاست ها شده  و محتوای روابط راهبردی را غنی تر خواهد ساخت.
      وزیر اقتصاد ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری اثرگذار و مهم در جاده ابریشم باستانی، همواره خود را مرتبط با ابتکار کمربند – راه می داند و از ابتدا در این برنامه مشارکت فعال داشته است.
      وی گفت: چشم انداز دولت جمهوری اسلامی ایران همکاری و هماهنگی بسیار نزدیک با دولت جمهوری خلق چین ، برای رسیدن به هدف والای این طرح عظیم است که تاثیر گذاری بسزایی در امنیت پایدار منطقه ای و جهانی خواهد داشت .
      وزیر اقتصاد کشورمان تصریح کرد: موقعیت ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک ایران به عنوان یکی از امن ترین کشورهای منطقه ، همسایگی با 15 کشور در یک منطقه راهبردی از جهان، که می توان از آن به عنوان مرکز تبادل تجارت منطقه ای یاد کرد، ذخایر عظیم انرژی و وجود ظرفیت های سرشار در حوزه های حمل و نقل اعم از ریلی، دریایی و ترانزیت، گردشگری و سلامت، زمینه هایی است که کشورهای مشمول ابتکار کمربند- راه، با محوریت این طرح عظیم ، می توانند از این فرصت به خوبی استفاده نموده و باعث شکوفایی اقتصاد کشورهای عضو و جهان شوند.
      وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نگاه همکاری بلند مدت با جمهوری خلق چین داشته و در حال تهیه برنامه بلند مدت برای همکاری با آن کشور در قالب ابتکار "کمربند – راه" است و از تمامی امکانات خود برای پیشبرد این طرح استفاده خواهد نمود.
      وزیر اقتصاد کشورمان یادآور شد: همچنین در این زمینه از همکاری تمامی کشورهای مرتبط با طرح به طور ویژه استقبال می کنیم.
      دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود، زیربنای همکاری های اقتصادی در عصر جدید را، همکاری های مالی و بانکی خواند و گفت: در این راستا، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد بیش از 50 میلیارد دلار طرح و پروژه در بخش های مختلف را جهت سرمایه گذاری و تامین مالی آن تحت چارچوب ابتکار کمربند–راه، به کشورهای علاقمند به حضور در ایران واگذار کند. 
      وی اظهار داشت: در این زمینه می توان با استفاده از ظرفیت و پتانسیل بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا (AIIB) و منابع صندوق جاده ابریشم(Silk Road Fund ) به عنوان بازوهای تامین مالی پروژه های کشورهای در مسیر جاده ابریشم  و همچنین با حسن نظر و ایفای نقش مـوثر دولت چیــن، کشورها را در تحقق اهدافشان یاری کرد.