بانک تجارت

X

سلام

امروز چه کمکی میتوانیم به شما بکنیم؟

   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۳/۱۹|
      تعداد بازدید: 599
      وزیر اقتصاد در مراسم معارفه رییس جدید سازمان امور مالیاتی، تاکید کرد؛
      هوشمندی نظام مالیاتی، هدف اصلی سازمان امور مالیاتی باشد
      وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی در مراسم معارفه "امید علی پارسا" به عنوان رییس جدید سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: هوشمندی نظام مالیاتی باید هدف اصلی سازمان امور مالیاتی باشد.

      به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند  در این مراسم که در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، با بیان اینکه حرکت به سمت سیستم های مدرن و روش های کارآمد در سازمان امور مالیاتی یکی از انتظارات وی از رییس جدید این سازمان است، گفت: بحث نظام جامع مالیاتی، بحث تبدیل نظام دستی به مکانیزه نیست، بلکه هوشمند کردن فرآیند اخذ مالیات است، به این معنا که اگر فردی به صورت الکترونیک، تعداد املاک ثبتی خود را چهار مورد اعلام کرد، سیستم قادر به اصلاح همزمان آن بر اساس اطلاعات دریافتی از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باشد و اعلام کند که خیر، این مودی تعداد بیشتری املاک ثبتی دارد و بر این اساس باید مالیات پرداخت نماید.

      دژپسند با تاکید بر اینکه ما این همه هزینه را ، صرفا برای مکانیزاسیون مالیاتی انجام نداده ایم و هدف ما برون رفت از وضعیت فعلی و حرکت به سمت هوشمندی نظام مالیاتی است، تصریح کرد: در حال حاضر، کمترین انتظار من از سازمان امور مالیاتی در بحث مذکور این است که تا پایان دولت دوازدهم، پروژه اخذ مالیات الکترونیک، بطور کامل پیاده سازی و اجرا شود.

      وزیر اقتصاد، سالم سازی دریافت و پرداخت ها در اقتصاد کشور و در نتیجه گرفتار شدن فراریان در تور مالیاتی را یکی از مهم ترین نتایج هوشمند شدن فرآیند اخذ مالیات در کشور خواند که به گفته وی، نیازمند همکاری جدی تر سایر دستگاه های دولتی و نیز بهره مندی از مشاوره مودیان خوش حساب بخش خصوصی است.

      وزیر اقتصاد ، با بیان اینکه "سازمان امور  مالیاتی باید اهرم انتقال بودجه مبتنی بر نفت به بودجه مبتنی بر درآمد باشد" در اقتصاد کشور باشد ، اظهار داشت: این وظیفه بسیار بزرگی است که انجام آن فقط با حداکثر کردن درآمدهای مالیاتی به هر قیمت، به دست نمی آید، بلکه ملاک ما اخذ مالیات حقه بنا بر نص صریح قانون است و باید دقت شود که در این راستا، مودیان خوش حساب و خوش رفتار را تحت فشار نگذاریم.

      وزیر اقتصاد با بیان اینکه برخی نگرانند، تکیه بر درآمدهای مالیاتی به جای نفت در بودجه ممکن است کشور را  دچار مشکل کند، تصریح کرد: اگر ما به جای فروش گاز و نفت خام، زنجیره آن را بر مبنای دانش ، توسعه داده و به کالای نهایی تبدیل کنیم، متناسب با آن کسب و کارهای جدید شکل گرفته و پایه مالیاتی و در نتیجه  درآمد های مالیاتی افزایش می یابد.

      دژپسند با اشاره به حساسیت و توجه مقام معظم رهبری و رییس جمهور به بحث مالیات و ارتقای جایگاه آن در تامین درآمدهای دولت، حمایت مجلس شورای اسلامی و به ویژه کمیسیون اقتصادی از دولت را از جمله سرمایه های ارزشمند خواند و افزود: بنابراین، اگر مشکلات زیاد است، سرمایه، فرصت و نقاط قوت ما هم زیاد است.

      وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود بحث مالیات بر درآمدهای اختلال زا در اقتصاد کشور را یکی از مباحث دارای اولویت توصیف کرد و گفت: باید کسانی که نقدینگی را به بازارهای مختلف کوچ می دهند و اقتصاد کشور را بهم می ریزند، مالیات فعالیت های خود را بپردازند.

      وی ادامه داد: با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی (ره) در خصوص اولویت های سال رونق تولید اظهار داشت: ما برنامه جامعی در این ارتباط طراحی کرده و برای رییس جمهور فرستاده ایم؛ ایشان هم آن را به ستاد اقتصادی دولت برای بررسی ارجاع داده اند.

      دژپسند با بیان اینکه بر اساس برنامه تدوین شده از سوی وزارت اقتصاد ما ناگزیر نیستیم برای جایگزینی درآمد مالیاتی بجای نفت، به روش های غیر اصولی روی بیاوریم، تصریح کرد: یکی از مهم ترین مولفه های این برنامه، در راستای تاییدات مقام معظم رهبری، بهبود فضای کسب و کار است.

      وی اعلام کرد: برای بهبود فضای کسب و کار نیز یک برنامه جامع و جداگانه طراحی کرده ایم که در دولت ارائه شده و الان پیش نویس آن در مسیر بررسی کمیسیون اقتصاد دولت قرار گرفته است.

      دژپسند افزود: در نامه ای به رییس مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درخواست کرده ایم برای بررسی این طرح، جلسه مشترکی با حضور نمایندگان عضو کمیسیون های اقتصادی، اصل 44 قانون اساسی و رونق تولید برگزار شود.

      وزیر اقتصاد در ادامه همچنین از تهیه و ارائه طرح هایی در خصوص کاهش تورم و نیز بحث بهبود معیشت مردم‌ از سوی وزارت اقتصاد به رییس جمهور خبر داد.

      دژپسند با اعلام خبر ارائه طرحی در مورد ارز به رییس جمهور نیز گفت: من قبلا گفته بودم که اگر 50 درصد ارز باقیمانده صادر کننده ها به کشور بازگردد، نتایج مثبتی حاصل خواهد داشت و شاهد بودید که اخیرا با بازگشت این ارز ها، ثبات نسبی در بازار ارز حاکم شد.

      وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ممکن است در ظاهر به نظر بیاید، برخی طرح ها، از جمله بخشودگی مالیاتی کسانی که بیش از 50 درصد از دارایی خود را در اثر سیل از دست داده اند، موجب کاهش درآمدهای مالیاتی شود، در حالی که این گونه نیست.

      دژپسند افزود: اتفاقا این تصمیم، باعث ایجاد انگیزه در مودی و توسعه فعالیت های اقتصادی خود با این چشم انداز می شود که در مواقع حساس و خطیر، از حمایت دولت برخوردار است. 

       وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه با تقدیر از عملکرد سازمان امور مالیاتی در سال 1397 اظهار داشت: در سال گذشته، حتی خوش بینانه ترین پیش بینی ها، تحقق حدکثر 105 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی را داشتند، در حالی که  ما با احتساب 2 هزار میلیارد تومان مالیات تهاتر، در مجموع، 109 هزار میلیارد تومان، وصولی درآمد مالیاتی داشتیم.

      وی در بخش دیگری از سخنان خود، رییس جدید سازمان امور مالیاتی را مدیری موفق، برخوردار از دانش پایه اقتصاد و دارای سلامت مالی و اخلاقی خواند که سلسله مراتب اداری را از سطوح پایین آغاز کرده و پیموده است.

      دژپسند همچنین با تشکر از زحمات شبانه روزی "سید کامل تقوی نژاد" رییس سابق سازمان امور مالیاتی در طول مدت تصدی این پست، همت بالای وی و کارکنان این سازمان برای تحقق 97 درصدی رقم پیش بینی شده مالیاتی درسال گذشته را گواه روشنی بر عملکرد مطلوب تقوی نژاد خواند.

      وزیر اقتصاد همچنین با تقدیر از زحمات "محمد قاسم پناهی" سرپرست سازمان امور مالیاتی بعد از استعفای ریاست سابق این سازمان، وی را مدیری متواضع، فروتن، دلسوز و با احاطه به امور مالیاتی خواند که در طول تنها یک ماه توانست یک پنجم درآمد مالیاتی سال 1397 را محقق کند.

      این گزارش حاکی است، امید علی پارسا معاون وزیر و رییس کل جدید سازمان امور مالیاتی کشور نیز طی سخنانی در ادامه مراسم معارفه، با تقدیر از اقدامات ارزنده انجام گرفته توسط مسئولان قبلی سازمان، گفت: امیدوارم بتوانم به عنوان عضو جدید تیم وزارت امور اقتصادی و دارایی ، به اجرای  نوین سازی نظام مالیاتی و رفع نواقص احتمالی آن کمک کنم.

      وی با اشاره به اینکه پیش از این ریاست سازمان برنامه و بودجه و مسئولیت ستاد درآمدهای چند استان را عهده دار بوده و موضوع پایان نامه دکتری وی نیز درباره ایجاد شرایط جدید با تغییر در قواعد بازی و مرتبط با حوزه اقتصاد است، افزود: اکنون با نیازها، برنامه ها، اهداف، رقبا و ظرفیت هایمان فاصله داریم و چگونگی جبران آن، نیازمند بازنگری و تغییر در قواعد بازی یعنی مجموعه قوانین و مقررات است.

      پارسا ادامه داد: امیدوارم بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که استان ها در جهت به حداکثر رساندن درآمدهای استانی تلاش کنند.

      معاون وزیر و رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: یکی از مهم ترین اهداف من در این دوره از خدمت، اجرای صحیح و کامل ماده 169 قانون مالیات های مستقیم و تکمیل پایگاه اطلاعاتی هویتی مودیان است. 

      وی افزود: عرصه کار سازمان امور مالیاتی، توسعه کشور است و همکاران این سازمان در صف مقدم و با قوانین مورد عمل ، در جهت ایجاد ثبات اقتصادی کشور تلاش می کنند.

      معاون وزیر و رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در پایان سخنانش اظهار داشت: بستر توسعه کشور انجام مطلوب وظایف سازمانی است و کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور، به عنوان سنگرسازان بی سنگر توسعه کشور هستند.