بانک تجارت

X

سلام

امروز چه کمکی میتوانیم به شما بکنیم؟

   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۸/۲۲|
      تعداد بازدید: 614
      وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران:
      برنامه ما برای بازار سرمایه این است که بازار مدرن تر و پایدار تر شود و بتوانیم عوامل حاشیه ای موثر بر نوسانات بازار سرمایه را به حداقل برسانیم
      وزیر امور اقتصادی و دارایی، در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به نوسانات بازار بورس، اظهار داشت: نوسان در ذات بازار سرمایه و بازار سهام است. به عبارت دیگر این بازار عمدتا مبتنی بر رفتار تقاضا و عرضه کنندگان سهام است و دولت با قواعدی که تعریف می کند، سعی می کند این نوسانات به سمتی برود که شاخص ها و فعالیت ها به یک بازار پایدار و در حال رشد تبدیل شود.

       به گزارش شبکه اقتصادی  و دارایی ایران (شادا)، دکتر دژپسند گفت: در همه دوره ها،  دو طرف این بازار یعنی هم کسانی که عرضه کننده و هم کسانی که متقاضی سهام هستند نقش موثری در این بازار دارند و این بازار در چارچوب قوائد و مقرراتی که توسط شورای عالی بورس تصویب می شود و همچنین تحت تاثیر  فضای عمومی اقتصاد کشور، فعالیت می کند.
      وی با اشاره به اینکه اخیرا یکسری مباحثی مطرح شد که بر بازار اثر گذاشت، اظهار داشت: یکی از این موارد این بود که نرخ سود بانکی می خواهد افزایش پیدا کند که همه فعالان بازار مشاهده کردند که رئیس کل بانک مرکزی آنرا تکذیب کرد. یک موضوع دیگر این است که بحث می شود که نرخ سود بین بانکی مقداری بالا رفته که درست هم هست، البته برای این موضوع هم در حال برنامه ریزی هستیم تا از این روند جلوگیری بشود.
      وزیر امور اقتصادی  و دارایی ایران، برخی عدم اطمینان ها را  بخاطر بعضی اظهار نظرهایی که در برخی امور بازار سرمایه مداخله گرانه صورت گرفته بود دانست و افزود : این موضوع سبب می شود سهامداران حقیقی و خرد دچار زیان و خسران شوند. اگر ما مدافع منافع سهامداران خرد هستیم باید از اظهار نظرهایی که در معاملات بازار  اخلال ایجاد میکند، به شدت خودداری کنیم.
      وی با اشاره به اینکه از طرف دیگر یک نگرانی برای برخی از سهام داران عزیز  ایجاد شده است که روند شاخص کل ممکن است یک روند مستمر و کاهنده را داشته باشد، گفت: آنچه موجب امیدواری است برنامه‌هایی است که سازمان بورس و اوراق بهادار دارد، که می تواند تا پایان سال جاری 100 شرکت بصورت عرضه اولیه، آماده عرضه شوند.
      دکتر دژپسند  تصریح کرد : این بدان معنا است که خوشبختانه استقبال خوبی در این زمینه وجود دارد بنابراین باید کسانی که در بازار سرمایه هستند به منظور بهره مندی از این شرایط، با دقت عمل کنند.
      وزیر اقتصاد  به سخنان قبلی خود درباره ظرفیت های بازار سرمایه و اینکه به چه مقدار اوراق فروخته شده، اشاره کرد و افزود : در حقیقت اوراق، بخشی از  بازار سهام  نیست و برای تامین مالی دولت در صدد بیان ظرفیت های بازار سرمایه بوده ایم. بازار بدهی یک جزء دیگری از بازار سرمایه است یعنی بازار سرمایه چند جز دارد یکی بازار سهام و دیگری بازار بدهی است و فلسفه ذاتی بازار بدهی بگونه ای است که اوراق بدهی در بازار بدهی برای تامین مالی بودجه دولت بفروش گذاشته می شود.
      وی در ادامه اظهار داشت: تصمیم ما این است که تمام واگذاری‌های دولت در بازار بورس انجام شود این بخاطر نقش، اهمیت و کارکرد بازار بورس است به عبارت دیگر ما منحصر کردیم که واگذاری‌ های دولت را در بازار سرمایه انجام دهیم چون شفاف و سالم است و قیمت گذاری آن در یک محیط رقابتی انجام می‌گیرد. این در راستای تبیین ظرفیت ها و اهمیت بازار سرمایه است.
      وزیر امور اقتصادی  و دارایی  تاکید کرد : باید به دقت نسبت به پدیدار ها و گفتار هایی که صورت می گیرد برخورد کنیم. چون سهام ما، دارایی و اموال ما است و نباید به راحتی در معرض خرید  و فروش قرار بدهیم. 
      وی افزود: در این رابطه جمله ای را همیشه گفته ام و آن این است: «مطالعه، مشاوره،  معامله»، این جمله باید همواره سر لوحه کارمان در بازار سرمایه باشد.
      دکتر در ادامه در رابطه با برخی از تحولات بازار سرمایه اظهار داشت:  الان خوشبختانه بازار سرمایه، بازارگردان دارد و از 320 شرکت حدود 200 شرکت بازار گردان دارند و همچنین اوراق تبعی، به عنوان یکی از ابزار های مدرن برای بازار سرمایه ایجاد شده است.
      وی همچنین تصریح کرد: یکی از ویژگی های بازار سرمایه این است که نقد شوندگی اش بالا برود. یعنی به ناچار یا به انتخاب، به هر دلیلی، هر زمان اراده کردیم  سهام خود را بتوانیم بفروشیم و این کار را به سهولت انجام دهیم.
      وی در آخر اظهار داشت : برنامه ما برای بازار سرمایه این است که بازار مدرن تر و پایدار تر شود  و بتوانیم عوامل حاشیه ای موثر بر نوسانات بازار سرمایه را به حداقل برسانیم.