بانک تجارت

X

سلام

امروز چه کمکی میتوانیم به شما بکنیم؟

   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۹/۰۲|
      تعداد بازدید: 691
      تشریح اقدامات و سیاست های دولت در زمینه تامین مالی، بازار سرمایه، اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی
      وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در برنامه زنده "نگاه یک" شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی به تشریح اقدامات و سیاست های دولت در زمینه تامین مالی، بازار سرمایه، اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی و .. در سالجاری پرداخت

       به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند در این برنامه اظهار داشت: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، منظومه کاملی از سیاست های مرتبط با عدالت بنیادی، دانش بنیانی، برون گرایی، درون زایی و مردمی بودن اقتصاد را پوشش می دهد.

      وی گفت: در شرایط جنگ سخت اقتصادی و همچنین شیوع بیماری کرونا که در جهان شدیدا حوزه اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده است، ایران توانست به مدد الهی و همراهی مردم، تاب آوری خوبی از خود نشان دهد و این همان اقتصاد مقاومتی است.
      وزیر اقتصاد اظهار داشت: به یاد داریم دشمن زمانی گفت ظرف سه ماه اهداف شوم خود (براندازی نظام) را به ثمر خواهد نشاند، لکن می بینیم ۲۴ ماه از آن گفته دشمن گذشته است و نظام جمهوری اسلامی با اعتلای بیشتری مستقر است و این شکستی بزرگ برای آنان محسوب می شود.

      دژپسند تصریح کرد: علیرغم نگرانی هایی که در اردیبهشت ماه و خرداد ماه امسال در خصوص چشم‌انداز اقتصادی وجود داشت و همه فکر می کردند با کمک منابع بانک مرکزی و افزایش پایه پولی، مشکلات اقتصادی مرتفع شده است، اما شاهد بودیم که با توجه به افزایش تاب آوری و مردم بنیان شدن اقتصاد، در هفت ماهه امسال فقط ۱۲ هزار میلیارد تومان از حساب تنخواه استفاده کردیم در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته ۲۷ هزار میلیارد تومان از منابع تنخواه استفاده شده بود. 
      وزیر اقتصاد یادآور شد: در هفت ماهه ابتدای امسال، دولت با تکیه بر اصول اقتصاد مقاومتی اقدامات لازم را در  تامین مالی بودجه از محل فروش اوراق خزانه به میزان ۹۰ هزار میلیارد تومان به انجام رساند و همچنین، با همدلی و احساس مسئولیت مردم در پرداخت سهم مالیات خود، موفق شدیم تاثیر جنگ اقتصادی دشمن و تاثیرات کرونا را به حداقل برسانیم.
      وزیر اقتصاد با اعلام اینکه در هفت ماهه سال جاری، سهم هفت دوازدهم مالیات بطور کامل محقق شده است، همچنین از جلب ۳/۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی خبر داد.
      وی گفت: وزارت اقتصاد با روش مردم بنیانی اقتصاد، از طریق صندوق های سرمایه گذاری  قابل معامله در بورس (ETF)، فروش دارایی های دولت را با مشارکت حدود پنج و نیم میلیون نفر به انجام رساند که از این طریق، توزیع بهینه ثروت صورت گرفته و این یکی از  عوامل مدیریت بودجه در سال جاری بوده است.

      دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در زمینه بهبود فضای کسب و کار اقدامات مناسبی صورت گرفته، به نحوی که در گذشته میانگین زمان لازم برای فرآیند ثبت یک شرکت ۷۳ روز بود که اکنون به کمتر از ۷۳ ساعت کاهش پیدا کرده است و حتی در یک مورد که متقاضی مدارک لازم را کامل همراه داشته این فرایند در کمتر از ۲۰ دقیقه انجام شده است.

      وی ادامه داد: مطابق برنامه ششم توسعه، پیگیری و عقد پیمان نامه های پولی دو و چند جانبه، از تکالیف وزارت اقتصاد است و  اینجانب هم بعد از ورود به این وزارتخانه به شدت پیگیر این موضوع بودم و اقدامات جدی نیز در حال انجام است اما به نظر  من راه حل اصلی برای پیشرفت اقتصاد، توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان و افزایش بهره وری استفاده از ظرفیت های موجود کشور است.

      وی گفت: در حالی که در کل سال ۱۳۹۸ حدود ۲۶۴ هزار میلیارد تومان تامین مالی اقتصاد از محل بازار سرمایه صورت گرفت؛ این رقم تنها در شش ماهه امسال به ۳۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
      وزیر اقتصاد با اعلام اینکه در شش ماهه نخست سال جاری مبلغ ۱۰۵ هزار میلیارد تومان درآمد های مالیاتی، تحقق پیدا کرد، گفت: این رقم با عنایت به اعمال تدابیر و سیاست های مناسب از جمله بخشودگی جرایم مالیاتی با مجوز شورای هماهنگی  اقتصادی متناسب با نوع فعالیت واحد ها، سبب انگیزه پرداخت بخشی از مالیات های معوق گردید.
      وی افزود: همچنین ایجاد  توافق با مودیان بزرگ در پرداخت زود هنگام مالیات آنها دلیل دیگر تحقق این رقم درآمدی مالیات است.

      وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی تصریح کرد: فروش اوراق خزانه به معنای بدهکار کردن دولت های بعدی نیست؛ زیرا درآمد ناشی از آن صرف امور زیر بنایی و مواردی چون آموزش و پرورش، آموزش عالی، حراست از مرز ها و ... می شود که ارتباطی با یک دولت و جناح خاص ندارد، ضمن اینکه تا کنون نه تنها یک ریال بدون مجوز قانونی، اوراق فروخته نشده است، بلکه حتی یک روز هم تاخیر در بازپرداخت وجوه مربوط به اوراق، رخ نداده است.

      دژپسند با بیان اینکه کارکرد بانک های کشور در تامین مالی کوتاه مدت و برای بنگاه های کوچک مقیاس است، گفت: بنگاه های بزرگ مقیاس باید برای تامین مالی به سمت بازار سرمایه بروند، ما تلاش کردیم مسیر این حرکت را تسهیل کنیم.

      وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه "مردم در خرید سهام اصول مهم مطالعه، مشاوره و معامله را که بارها گفته شده مد نظر قرار دهند"، گفت: سهام داران بازار سرمایه نباید نگاه کوتاه مدت به این بازار داشته باشند و باید نگاهشان میان مدت و بلند مدت باشد.
      وی تصریح کرد: سهام دار نباید تحلیل خود را آلوده به حواشی سیاسی کند و باید این را بدانیم فرهنگ بازار سرمایه، فرهنگ عقلانیت، آینده نگری و محاسبه گری، در برابر فرهنگ نفتی، رخوت و سستی است.