بانک تجارت

X

سلام

امروز چه کمکی میتوانیم به شما بکنیم؟

   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۹/۱۳|
      تعداد بازدید: 4187
      بررسی موفقیت‌های بیمه تجارت نو همزمان با روز بیمه در گفت‌ وگو با مدیرعامل این شرکت؛
      رشد هشت برابری پورتفوی «بیمه تجارت‌نو» در 18 ماه
      بیمه تجارت نو به‌عنوان یکی از شرکت‌های تشکیل دهنده‌ی سوپرمارکت مالی بانک بر اساس گزارش‌های مالی منتشر شده در سایت کدال، در ماه‌های اخیر عملکرد برجسته‌ای را از خود به جای گذاشته است. برای اطلاع از روند پیشرفت نماد "بنو" در فرابورس و برنامه‌های این شرکت در راستای کسب سهم بیشتر از بازار صنعت بیمه کشور همزمان با روز بیمه گفت‌وگویی را با نیما نوراللهی مدیرعامل جوان و پرانرژی این شرکت انجام داده‌ایم.
      -        خبرهای مثبت سهام بیمه تجارت‌نو در بازار سرمایه در ماه‌های گذشته و دقیق‌تر بگوییم 18 ماه اخیر نشان از حرکت رو به رشد و پیشرفت مستمر این شرکت دارد. این مسیر از کجا شروع شد و اکنون در کجای راه هستید؟
      اصولا بخش اعظم تعیین قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه به تجزیه و تحلیل صورت های مالی آن مجموعه بازمی‌گردد. در یک جمله می‌توان گفت، بیمه تجارت‌نو در دو سال گذشته تا به امروز تقریبا یک رشد هشت برابری را در پورتفوی خود اینگونه رقم زده است که تا پایان سال 96 پورتفوی شرکت 100 میلیارد تومان بود حال امروز حق بیمه تولیدی به 800 میلیارد تومان بالغ شده است. همچنین با وجود شیوع بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی حاصل از آن حق بیمه تولیدی از ابتدای سال‌جاری تاکنون نسبت به کل سال گذشته 40 درصد رشد داشته است. یکی از شاخص‌های مهم که از نگاه بازیگران بازار سرمایه دور نمی‌ماند همین گزارش‌های دقیق مالی است. شاخص بعدی که اهمیت بالایی دارد نسبت خسارت در صنعت بیمه است. در شش ماهه اول سال‌جاری که تقریبا تمامی شرکت‌های بیمه آمارهای خود را در کدال قرار می‌دهند، با نرخ 23 درصد، جزو شرکت‌های دارای پایین‌ترین نسبت خسارت هستیم که در نوع خود با توجه به گستره‌ انواع خدمات بیمه‌ای ارائه شده، بهترین شرکت بیمه‌ای از این منظر به شمار می‌رویم.
      شاخص بعدی نرخ بازده دارایی شرکت است که "بنو" با 14 درصد در سال 98 بالاترین نرخ را از خود به جای گذاشت. در رتبه بعد بیمه پاسارگاد با 7 درصد و بعد از آن سایر شرکت ها هستند که بین یک تا دو درصد ترخ بازده دارایی داشته‌اند.
      از آنجا که هیچ‌یک از این موارد از چشم بازیگران هوشمند بازار سرمایه دور نمی‌ماند شاهد اقبال چشمگیر از سهم بیمه تجارت‌نو در فرابورس بودیم. از روزی که سهم شرکت با نماد "بنو"در فرابورس بازگشایی شد یعنی آخر بهار 98 تا امروز این رشد مستمر همچنان ادامه داشته است.
      مهمتر اینکه در گروه خودمان بالاترین روزهای مثبت را رقم زده ایم. بسیار امیدواریم با توجه به رشد درآمدها که نسبت به سال گذشته دوبرابر شده و همچنین کاهش نسبت خسارت و افزایش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها، روند رشد ارزش سهم همچنان ادامه داشته باشد.
      یک اتفاق خوب دیگر هم ارتقا در بازار بود؛ به این نحو که سهام "بنو" در بازار پایه با نوسان 3 درصد معامله می‌شد که بعد از ارتقا به بازار دوم فرابورس با دامنه 5 درصد درحال معامله است که این امر سرعت پیشرفت مجموعه را بیشتر کرد.
       
      -        هدف‌گذاری مالی بیمه تجارت‌نو حول چه اعدادی است و تا پایان سال در این زمینه چه برنامه‌هایی دارید؟
      با نگاهی به صورت‌های مالی شاهد تحقق سود نزدیک به 260 میلیارد تومانی در شش ماهه نخست امسال هستیم، به‌گونه‌ای که برای هر سهم حدود 166 تومان سود محقق شده است. بیمه تجارت‌نو برخلاف سایر شرکت‌های هم گروه، از شرکت‌هایی است که کسری ذخایر نداشته و اتفاقا مازاد ذخایر هم دارد چرا که بخش مالی ما بسیار محتاطانه در باب گرفتن ذخایر عمل کرده که اگر از این احتیاط کاسته شود شاید بتوان سود بیشتری را هم شناسایی کرد.
      از منظری دیگر اگر بررسی کنیم شاهد این خواهیم بود که کل سود بیمه تجارت‌نو 137 میلیارد تومان بوده که رقم مذکور در شش ماهه ابتدای امسال دوبرابر شده و تا پایان سال چه از حیث افزایش تولید و چه از منظر کنترل خسارت‌ها و درآمد حاصل از سرمایه گذاری بهتر از شش ماهه اول خواهد بود.
       
      -        توصیه شما به سهامداران بیمه تجارت نو چیست؟
      یک قاعده کلی اقتصادی وجود دارد؛ کسانی که نگاه بلند مدت به بازار سرمایه دارند اگر به عنوان مثال در یک روند 5 ساله متوسط درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری آنها را با سایر بازارها مقایسه کنید به طور قطع نسبت بالاتری را کسب کرده‌اند. دوم اینکه این بازار نقدپذیری بالاتری دارد کسانی که عجله کرده و به محض باز شدن نماد سهم خود را فروختند اگر آن را حفظ می‌کردند سرمایه شان امروز در کمتر از یکسال و نیم 45 برابر شده بود. به نظر من با توجه به گزارشی که در بالا مطرح شد، بیمه تجارت‌نو تازه جای واقعی خود را پیدا کرده و این اتفاقات خوب، در نقطه شروع شدن است. اینجا را من نقطه آغاز می‌دانم، بنابراین بهتر است سرمایه‌گذاران از تجربه گذشتگان استفاده کنند.
      نکته ظریف و مهم ماجرا این است که پیشرفت بیمه تجارت‌نو خارج از هرگونه سفته بازی صورت گرفته است. از طرف دیگر این سهم یک حقوقی شش دانگ و قدرتمند به نام بانک تجارت دارد. وقتی ما در عملیات بازاریابی خود لیست سهامدارن مان را که شامل بانک تجارت، پست بانک و نفت و گاز پارسیان می‌شود مطرح می‌کنیم، بیمه‌گذار به واسطه این نام‌ها مجاب می شود.
      خود بانک تجارت در چندسال اخیر عملکرد درخشانی را داشته و همین اضافه شدن عمده سهام "ونیکی"به "وتجارت " اتفاق کوچکی نبود که اگر در بازار سال گذشته اتفاق می افتاد، امروز شاهد رشد چندبرابری قیمت هر سهم بانک تجارت بودیم. تاکید می‌کنم که با داشتن سهم بیمه تجارت‌نو کسی ضرر نخواهد کرد.
       
      -        درباره زمان افزایش سهام و اضافه شدن آن در پورتفوی صاحبان سهام  هم بگویید.
      افزایش سرمایه معمولا از سه محل، آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران، سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی صورت می‌گیرد. مرحله اول افزایش سرمایه ۹۱ درصدی بیمه تجارت‌نو نسبت به سرمایه کنونی از رقم 157 میلیارد به 300 میلیارد تومان در مجمع عمومی فوق العاده از دو محل سود انباشته و اندوخته سرمایه ای به تصویب رسید.
      با توجه به سودی که در سال 99 خواهیم داشت در مرحله دوم این رقم ظرف 2 سال آینده به 600 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که مجوز آن در مجمع 2 آذر، به هیات مدیره تفویض شد.
      فرآیند ثبت افزایش سرمایه یک تا دو ماه زمان می بردکه امضای صورت جلسات و تمامی تاییدیه‌ها اخذ شده و حال در مرحله ثبت است . در نهایت یک ماه دیگر سهام جایزه در پورتفوی همکاران می‌نشیند.
      این تازه شروع کار ما است. همین الان هم می‌توانیم مجددا افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها داشته باشیم. بیمه تجارت‌نو از حیث دارایی پیشرفت های بسیاری داشته است. شرکتی که با پورتفوی چهار - پنج میلیارد تومانی و یک ساختمان در میرداماد و 120 میلیارد تومان در حساب بانکی کار خود را به طور جدی آغاز کرد، ساختمان ارزشمندی به عنوان ساختمان مرکزی بیمه تجارت‌نو خریداری شده است. به جز آن یک ساختمان هفت طبقه در مشهد، یک ساختمان ارزشمند در اراک و یک ساختمان در بوشهر خریداری و چند مورد هم سرمایه‌گذاری در منطقه شمال کشور انجام شده که این پروژه‌ها در زمان فعلی بیش از 200 درصد ارزش افزوده دارد. ما به این موارد کمتر پرداخته‌ایم و همین امسال هم می‌توانیم تجدید ارزیابی داشته باشیم. اما شاید سال دیگر با اینکار بتوانیم سرمایه را تا 2 هزار میلیارد تومان افزایش دهیم.
       
      -        به‌عنوان سوال آخر به وضعیت عملیاتی بیمه تجارت‌نو بپردازیم. درباره برنامه‌های آینده شرکت توضیح دهید.
      امروز بیمه تجارت نو 800 میلیارد تومان فروش بیمه نامه دارد، اعلام می‌کنم که تا پایان سال این عدد به 1200 میلیارد تومان خواهد رسید. بیمه‌گذاران ما طیف گسترده‌ای از بنگاه‌های اقتصادی و بنگاه های حاکمیتی هستند. به طور مثال شرکت خودروسازی سایپا خودروهای صفر خود را به بیمه تجارت‌نو واگذار می‌کند. جامعه‌ی نخبگان کشور امروز بیمه تجارت‌نو را انتخاب کرده و از خدمات بیمه ای ارائه شده آن استفاده می‌کنند. هم اکنون مجموعه‌ی وزارت علوم به همراه 14 دانشگاه کشور از خدمات ما بهره‌مند هستند.
      وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری کل کشور، پزشکی قانونی، کانون وکلا، شرکت انتقال گاز و ده‌ها شرکت و ارگان مهم کشور از خدمات بیمه‌ای تجارت‌نو استفاده می‌کنند.