بانک تجارت

X

سلام

امروز چه کمکی میتوانیم به شما بکنیم؟

   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۹/۰۴|
      تعداد بازدید: 899
      بانک تجارت مانند یک دوست صمیمی در کنار ما حضور دارد
      حمید حمدانی، بنیان‌گذار «گروه صنعتی پاک چوب»، چهره شناخته شده‌ای در عرصه صنعت و تولید اوراق فشرده چوبی است. این مجموعه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان M.D.F یا همان ورق‌های فشرده چوبی است که محصولات آن در اغلب استان‌های کشور استفاده می‌شود. رسیدن به چنین جایگاهی برای این تولیدکننده با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است. حمدانی در مصاحبه‌ایی که با او انجام دادیم از موفقیت‌های خود و نقش بانک تجارت در این مسیر گفت.

      چه شد وارد این حرفه شد و ماجرا به چه دورانی بازمی‌گردد؟

      در دوران ابتدایی بعد از پایان ساعت مدرسه نزد مرحوم پدر در حرفه آهنگری مشغول به کار می‌شدم. این مقطع برایم مانند یک دانشگاه بزرگ و بسیار مؤثرتر از دوران تحصیلم بود. چراکه همه مسائل اقتصادی و فنی را شامل می‌شد. در دوران دبیرستان رشته تجربی را انتخاب کردم اما در میانه راه، چون علاقه‌ای به این رشته نداشتم آن را رها کردم و به سربازی رفتم. سربازی‌ام در لشکر هفت ولیعصر بود اما قرار شد یک دوره آموزشی در کرمان داشته باشیم و برگردیم. در دوران سربازی، دیپلم گرفتم و کم کم به فکر اینکه کارگاهی برای خودم راه بیندازم افتادم. سال دوم سربازی مرخصی گرفتم و به نمایشگاه بین‌المللی تهران رفتم. نمایشگاه آن زمان مانند امروز تخصصی نبود، بلکه یک نمایشگاه بازرگانی بود که تمام صنعت از پوشک تا فولاد را در خود جای می‌داد. ایده راه‌اندازی کارگاه تولید کابینت آشپزخانه از آن نمایشگاه به ذهنم رسید. بعد از تحقیق به این نتیجه رسیدم که یک کارگاه کابینت‌سازی فلزی تأسیس کنم. سال 74 سربازی‌ام تمام شد و به کمک پدر و آشنایان دیگر با حدود 300 هزار تومان کار را آغاز کردم.

      آن کارگاه چه مشخصاتی داشت؟

      در ابتدای کار فقط خودم و یک نیروی دیگر در این کارگاه مشغول بودیم. بعد از حدود سه سال کار توسعه پیدا کرد و از یک کارگاه 26 متری به کارگاهی حدود یک‌هزار متری رسیدیم. تا اینکه به لطف خداوند در سال 84 توانستم کارخانه پاک چوب را در شهرک صنعتی شوش تأسیس کنم.

      پاک چوب چه روندی را طی کرد تا به چنین جایگاهی رسید؟

      فعالیت پاک چوب از سال 84 به بعد، توسعه بیشتری پیدا کرد اما همچنان وابستگی زیادی به خارج وجود داشت. به‌گونه‌ای که حدود 99 درصد مواد اولیه مورد نیاز این شرکت از خارج تأمین می‌شد. به دنبال خرید از خارج با دوستان زیادی در زمینه تولید در خارج از کشور آشنا و راه ارتباطی‌ام با کشورهای دیگر بیشتر شد. در همین دوران به فکر کاهش وابستگی هم بودم. چون هم از لحاظ سوددهی بهتر بود و هم نیروی کار بیشتری مشغول به کار می‌شد. در سال 91 توانستم واحد دیگری به نام شرکت پاک ملامینه خوزستان احداث کنم که عمده فعالیت آن تولید روکش‌های رنگی بود که ارزش بیشتری به تولیدات ما می‌داد و با امکام تنوع رنگ، مشتریان بیشتری را جذب می‌کرد.

      طی تحقیقاتم به این نتیجه رسیدم که در یک نقطه دیگر کشور نیز این کار را شروع کنم. بنابراین در سال 92 در شهرک صنعتی کاویان در خراسان رضوی واحدی را تأسیس کردم.

      آیا برای چنین توسعه‌ای سراغ هیچکدام از بانک‌ها یا موسسات اقتصادی کشور رفتید؟

      یک واحد تولیدکننده بدون ارتباط با بانک هیچوقت نمی‌تواند فعالیت خود را به سرمقصد نهایی برساند. کار اقتصادی و تولیدی مانند یک زنجیر به‌هم پیوسته است که شامل بانک‌ها، مشتریان، تولیدکنندگان مواد اولیه و ماشین‌آلات می‌شود. بانک برای یک واحد تولیدی مانند اکسیژن است و بدون آن نمی‌تواند زندگی کند.

      بنابراین رفتن سراغ بانک‌ها برای ما گریزناپذیر بود و طی 10 سال گذشته یکی از بانک‌هایی که به صورت جدی با آن در ارتباط بودیم بانک تجارت است.

      ما در سال 89 به لطف خداوند عضو مشتریان مجموعه بزرگ بانک تجارت شدم. مدیریت وقت بانک، مساعدت بسیار خوبی در زمینه خرید ماشین‌آلات کرد و به تبع تولید بالا رفت. در همه این سال‌ها از تسهیلات مختلف این بانک از جمله خرید دیِن، خرید ماشین‌آلات، تضمین بانک محترم تجارت و همچنین از محل منابع صندوق توسعه ملی برای احداث کارخانه خراسان، استفاده کردیم. این بانک همچنین در زمینه خرید مواد اولیه از کشورهای دیگر نیز کمک شایانی به واحدهای تولیدی دارد.

      لازم به ذکر است به این نکته اشاره کنم بانک تجارت در همه این سال‌ها مانند یک دوست صمیمی برای گذر از سختی‌ها در کنار ما بوده است.

      در کدام یک از پروژه‌های پاک چوب، حضور بانک تجارت پررنگ‌تر بوده است؟

      مجموعه‌ای که در شرق کشور و در استان خراسان رضوی دایر شد. با مساعدت اداره بررسی و نظارت طرح‌های بانک تجارت، مصوبه‌ای برای خرید ماشین‌آلات در جهت راه‌اندازی این واحد تولیدی گرفتم. به لطف خداوند در سال 92 کار در منطقه محروم فریمان خراسان رضوی را آغاز کردیم و در سال 94 این مجموعه به بهره‌برداری رسید.

      به اعتقاد شما بارزترین ویژگی بانک تجارت در مقایسه با دیگر بانک‌های کشور چه موردی است؟

      طرح خرید دِین بانک تجارت یکی از بهترین طرح‌های این بانک در زمینه حمایت از تولید کنندگان است. در سال 89 که شروع به کار کردم، یکی از طرح‌های بانک تجارت که من را مجذوب کرد، طرح خرید دِین بود. به نظرم خرید دین برای تولید کننده‌ای که واقعا می‌خواهد کار کند و به نتیجه برسد بهترین نوع تسهیلاتی است که می‌تواند دریافت کند. این طرح مزایای مهمی دارد؛ هم پول به بخش تولید و صنعت هدایت می‌شود و هم اینکه واحدهای تولیدی با سود کم، تسهیلات خود را از بانک گرفتند و بالطبع قیمت تمام‌شده کالا پایین می‌آید.

      البته بانک تجارت در این ایام تحریم، در بخش بین‌الملل و فراهم کردن امکانات ارزی برای خرید مواد اولیه نیز بسیار متمایز از دیگر بانک‌ها عمل کرده است.

      چه انتظاری از بانک تجارت دارید؟

      معتقدم مدیران ارشد بانک باید ارتباط بیشتری با تولیدکنندگان مطرح و برتر کشور داشته باشند تا با همفکری بتوانند راهکارهای جدیدی را برای ارائه و دریافت خدمات، شناسایی کنند.

      لینک ویدیوی مصاحبه