بانک تجارت

X

سلام

امروز چه کمکی میتوانیم به شما بکنیم؟

   
 
    • راهنمای استفاده از خدمات چک دیجیتال (چکاد) بانک تجارت



      ۱- نصـب و فعــال‌ســازی اپلیکیــشن امضـاء دیجیتـال (در حال حاضر هـامـون):
      از طریق اپ‌های موجود مانند کافه بازار و ...





      ۲- ورود به همـــراه بانـــک:
      انتخاب بخش خدمات،خدمات چک، قسمت چک دیجیتال




      ۳-فعال‌سازی‏/بروزرسانی در سامانه چکاد:
      منوط به انجام فرایند نصب و فعال‌سازی امضاء دیجیتال ذکر شده در بند (1) می‌باشد.


      ۴- غیر فعــال‌سازی:
      با انتخاب این گزینـه سامـانه چکـاد برای کاربر غیر فعـال می‌گردد.




      ۵- استعلام وضعیت پروفایل مشتری:
      مشتری در سامانه مزبور فعال می‌باشد یا خیر.




      ۶- درخواست دسته چک دیجیتال:
      با انتخاب این گزینه، شماره حساب و تعداد برگه‌های دسته چک، درخواست مشتری جهت صدور دسته چک به شعبه صاحب حساب ارسال و پس از بررسی و کنترل‌های لازم توسط شعبه و دریافت سریال صیاد از بانک مرکزی (ارائه دسته چک دیجیتال با لحاظ بازگشت 80 درصد از برگه های آخرین دسته چک دیجیتال وی صورت پذیرفته و منفک از وضعیت برگه های دسته چک کاغذی قبلی وی خواهد بود.) دسته چک مزبور حداکثر به میزان 10 برگ برای مشتری صادر می‌گردد.



      7- صدور چک دیجیتال:
      برای صدور چک دیجیتال کاربر می‌باید ابتدا یکی از برگه‌های صادر نشده خود را انتخاب و پس از ورود مشخصات چک (کد ملی گیرنده، مبلغ، تاریخ، سررسید و شرح چک)، چک را تائید و پس از تعیین گیرنده چک(ذینفع چک) از طریق درج کد ملی و تطابق مشخصات ذینفع، ارسال اطلاعات چک صادره به سامانه صیاد و امضای دیجیتال از طریق اپلیکیشن‌هامون توسط کاربر انجام می گردد.



      توجه 1:
      دسترسی و رویت برگ چک‌های خام تخصیص داده شده، از طریق گزینه صدور چک و پس از تعیین شماره حساب جاری و انتخاب گزینه افزودن چک جدید امکان پذیر می‌باشد.



      8- کارتابل چک‌های دریافتی:
      مشاهده و کارسازی چک‌های دریافتی، از طریق گزینه کارتابل چک‌های دریافتی امکان‌پذیر می‌باشد.


      9- مسدودی ‏/ رفع مسدودی چک:
      (در حال حاضر سرویس مزبور فعال نمی‌باشد)




      10- ابطال چک:
      با انتخاب گزینه مزبور و ورود شناسه صیاد چک مورد نظر، چک مزبور ابطال می‌گردد.



      11- انتقال ‏/ عودت چک دیجیتال:
      جهت انتقال چک دریافت شده به فرد دیگر، گزینه انتقال را انتخاب و پس از ورود کد ملی فردی ذینفع و ثبت امضای دیجیتال، چک به فرد مورد نظر منتقل و از کارتابل کاربر خارج می‌گردد. همچنین با انتخاب گزینه عودت، چک به ذینفع قبلی عودت خواهد شد.



      12- نقد کردن چک:
      کاربر از طریق کارتابل چک‌های دریافتی و انتخاب چک مورد نظر سپس گزینه نقد کردن چک و انتخاب یکی از شماره حساب‌های خود، می‌تواند چک دیجیتال دریافت شده را به حساب تعیین شده واریز نماید. (در حال حاضر فقط برای چک‌های داخلی امکان‌پذیر می‌باشد)



      13- عملیات ضمانت چک:
      استعلام وضعیت ضمانت چک (در حال حاضر مجوز دسترسی به این سرویس وجود ندارد)



      1۴- سایر خدمات چک شامل:
      سوابق چک‌های ثبت شده:
      با انتخاب بازه زمانی (حداکثرسه‌ ماهه) در گزینه مزبور امکان مشاهده چک‌های صادره شده وجود دارد)
      استعلام مشخصات چک دیجیتال:
      پس از وارد کردن شناسه ۱۶ رقمی چک صیاد مشخصات چک مورد نظر قابل مشاهده می‌باشد.


      توجه 2:
      در سامانه چک امن دیجیتال(چکاد) برخلاف سامانه صیاد(پیچک)، تائید یا عدم تائید چک توسط دریافت کننده چک موضوعیت نداشته و چک به صورت پیش فرض در کارتابل ذینفع چک قرار می‌گیرد.