فرآیندهای سامانه صیاد
|
1. ثبت چک (صدور چک جدید):
صادرکننده چک پس از درج مندرجات در برگ چک، باید اقدامات زیر را انجام دهد:
1) مراجعه به یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد
2) احراز هویت
3) ورود مندرجات چک در سامانه صیاد شامل تاریخ سررسید، مبلغ، اطلاعات هویتی ذینفع و بابت
4) تایید و ثبت اولیه چک
|
توجه: این مرحله به عنوان ثبت اولیه چک تلقی شده و ثبت نهایی چک در سامانه صیاد مستلزم تایید دریافت چک توسط ذینفع آن است.
|
2. استعلام و تایید دریافت چک(توسط ذینفع):
گیرنده چک با در دست داشتن برگ چک، اقدامات زیر را انجام خواهد داد:
1) مراجعه به یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد
2) احراز هویت
3) استعلام و تطبیق مندرجات برگ چک شامل تاریخ سررسید، مبلغ، اطلاعات هویتی ذینفع و بابت
4) تایید یا رد چک براساس انطباق یا عدم انطباق مندرجات
- در صورت تایید چک :
چک در وضعیت ثبت نهایی تلقی میشود و قابلیت نقد شدن در سررسید را خواهد داشت.
- در صورت رد چک :
ذینفع ضمن انتخاب حداقل یکی از دلایل مندرج در سامانه، باید فیزیک چک را به صادرکننده/انتقالدهنده عودت دهد.
|
3. انتقال چک
در قانون جدید چک، درج اطلاعات انتقال چک در سامانه صیاد،جایگزین پشتنویسی شده است. بنابراین مراحل زیرباید توسط انتقال دهنده چک انجام شود:
1) مراجعه به یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد
2) احراز هویت
3) ورود شناسه صیادی برگ چک متعلق به انتقال دهنده در سامانه صیاد
4) ورود اطلاعات و هویت ذینفع جدید چک(انتقالگیرنده)
5) تایید و ثبت اولیه انتقال چک
4.استعلام وضعیت چک
شخص صادرکننده یا ذینفع با استفاده از شناسه صیادی برگ چک خود قادر به مشاهده وضعیت چک ثبت شده در سامانه صیاد خواهد بود.
|
|